Lørdag d. 9 september drog 29 medlemmer og ledsagere af sted på årets bustur til SEA WAR museum JUTLAND i Thyborøn.

På vejen fra Hvide Sande til Thyborøn gjorde vi et holdt i Thoreminde, hvor der både var noget til maven og til ganen.

På Musset gav Anders os en fantastisk guided tur rundt i museet. Hans viden og entusiasme skinnede klart igennem, når han fortalte om Jyllandsslaget der blev udkæmpet mellem d. 31 maj og 1. juni 1916 Her tørnede den engelske og tyske marine sammen i historiens største søslag, hvor 25 krigsskibe sank. Godt 8500 unge mænd mistede livet i søslaget der foregik langs den jyske vestkyst fra Henne i syd til Hanstholm i nord. Kanonernes torden kunne høres i Thorsminde. På trods af de store tab var der ikke en klar vinder

Udvalg af de granatstørrelser, der blev brugt i søslaget.

Tårnet fra U 20 som sænkede det amerikanske passagerskib LUSTITANIA. Denne gerne betød, at USA gik ind i krigen.

Efter turen rundt i museet var der mulighed for at se mindeparken i for Jyllandsslaget som ligger i klitterne bag museet. Her er der placeret en sten for hver af de krigsskibe der sank under slaget. På hver sten står skibet navn og det antal mænd der mistede livet. Rundt om de store sten er der små sten der hver indikerer en menneske der mistede livet. Det er planen at man ender med at få en sten for hver mand der mistede livet, så der mangler godt 8000 sten.

Så gik turen hen til Thyborøn Marineforening, som stod for frokosten. Her blev vi trakteret med god mad og gode historier af Kesse. Afdelingsformanden Niels Kastberg afsluttede besøget med af over Jes et våbenskjold fra Ringkøbing – Hvide Sande marineforening.

Da klokken havde passeret 16, sagde vi farvel til vores værter. Oluf satte næsen efter Hvide Sande. Efter en kort tissepause i Thorsminde lande vi i Hvide Sande klokken 18. Det var en flok trætte gaster med mange gode oplevelser, der begav sig hjem ad. En STOR tak skal lyde til alle der gjorde muligt at gennemføre årets bustur. Bestyrelsen er allerede gået i tænkeboks om busturen i 2024.

Bustur til SEA WAR museum JUTLAND